contact@denisamanica.ro
  • Acasa
  • Despre mine ⌵
    • Despre blog
Denisa Mănica
  • Blog ⌵
    • A fi Părinte
    • Feminitate
    • Utile
    • Evenimente
  • Contact
  • Acasa
  • Despre mine ⌵
    • Despre blog
  • Blog ⌵
    • A fi Părinte
    • Feminitate
    • Utile
    • Evenimente
  • Contact
octombrie 22, 2019 | in Utile

Centura de siguranță pentru tine și scaunul auto pentru copilul tău nu sunt o obligație, ci un drept!

dav
Reading Time: 8 minutes

Discuții pe subiect săptămâni în șir. La emisiunile radio, pe Facebook, în pauza de cafea, în grupurile de prieteni, la masa de seară în familie. Unii am fost atât de înverșunați de parcă ni s-ar fi luat un drept.

Și eu m-am revoltat când am auzit prima dată de idee. Eram la un workshop de dezvoltare personală. De la terapia de cuplu, am trecut numaidecât la dezbateri pe marginea legii. Și probabil am fi avut capacitatea să o ținem așa toată noaptea dacă nu ar fi fost formatorul care să ne mute centrul de interes înapoi pe realitățile vieții în doi.

Dacă nu v-ați dat încă seama, mă refer la modificarea recentă din Codul rutier, care interzice folosirea și mânuirea telefonului în timp ce conducem..

Experiența bate orice revoltă.

Copiii au petrecut cu bunica weekendul în care legea cu pricina a intrat în vigoare. Vineri, după ce și-au încheiat activitățile de la școală și de la grădiniță, am pornit spre București. Deși era trecut puțin de ora 12.00, pe centură am ajuns repede în coloană. Și dacă mai mult stăteam pe loc decât să înaintăm, de ce nu să iau telefonul și să o anunț că suntem pe drum, nu?! Îl apuc de pe scaunul din dreapta unde îl azvârlisem, îl aprind, văd că am un mesaj de la ea și …buuuf! Ridic repede ochii din ecranul telefonului și realizez că sunt lipită de mașina din fața mea. Avarii, soferul coboară:

– Ce faci, fetițo, intri în mine?

– Mă scuzați, m-am lăsat puțin distrasă!

Trage mașina 2 m mai în față, coboară din nou, vede că a lui e întreagă:

– Ți-ai înfundat bara într-un punct, nu am ce să îți fac! Te-ai înfipt în cârligul de tractare. Da’ ce făceai?

– Îmi verificam telefonul…

Ce era să mai zic?! Ne-am reluat fiecare locurile și ne-am văzut de drumul nostru. Mie mi-a luat ceva până să îmi revin din tremurat și să îi liniștesc pe copii. Data viitoare cred că mă mai gândesc dacă mai vociferez împotriva legii, mai ales că mai mult de 80% din timpul petrecut la volan este în compania copiilor.

Ghidul părintelui responsabil – curs pentru părinți susținut de trainerii Academiei Titi Aur.

Folosirea telefonului la volan este cauza principală a deceselor la nivel mondial.

Nu că ar fi ceva greu de accesat la nivel intuitiv, dar am primit și confirmarea la cursul de conducere defensivă, Ghidul Părintelui Responsabil de la ATA. Se întâmpla la mai puțin de 24 h de la pățania din trafic și chiar în ziua în care începea să se aplice modificarea din Codul rutier. Am plecat de acolo cu multe informații prețioase, unele poate de bun simț, dar pe care le ignorăm de cele mai multe ori.

Cursul durează cam o jumătate de zi. La fiecare minut se spun lucruri utile și de interes general. Dacă aș scrie despre toate, probabil mi-ar ieși un pomelnic de articol. Nu vreau să vă pierd pe drum, așa că voi încerca o expunere schematică:

  • Centura de siguranță chiar salvează vieți, indiferent de locul ocupat în mașină: pe scaunul de șofer, pe cel din dreapta sau pe bancheta din spate! Să porți centură de siguranță nu este o obligație, este un drept! Ea trebuie fixată cât mai aproape de corp, așa că fără geacă în mașină.
  • La o viteză de 60km/h, corpul nostru ajunge să cântărească de 9 ori greutatea sa, fapt ce duce la spargerea organelor interne și implicit la hemoragie internă.
  • Airbag-ul mașinii este garantat doar 10 ani.
  • Nu este indicat să transportăm lucruri în habitaclu, dar dacă o facem, ar fi bine să le așezăm pe jos. Ca și în cazul propriului corp, ele își măresc greutatea și devin proiectile în caz de impact.
  • Luminile aprinse la orice oră și pe orice drum am circula. Acest lucru ne face mai vizibili în trafic, mai observabili de către ceilalți participanți la trafic. Distanța la care ne aflăm și viteza cu care ne deplasăm pot fi aproximate mai cu acuratețe.
  • Cu cât mașina este mai mare, mai încăpătoare și mai încărcată devine mai greu de controlat.
  • Păstrarea distanței față de mașina din fața noastră este foarte importantă. La 100 km/h, 60 m se parcurg într-o secundă. Distanța minimă recomandată este de 2 secunde, iar când în mașină sunt și copii, se recomandă chiar 3 secunde. În cazul deplasării în coloană, reperul este să ai vizibilitate la contactul cu asfaltul pe care îl face roata din spate a autovehiculului din fața ta.
  • Tetiera trebuie fixată la nivelul creștetului capului. Recunosc că eu nu acordam atenție acestui aspect, dar în timpul simulării impactului cu un punct fix am simțit pe capul meu cât de important este sprijinul tetierei la o viteză de doar 13-15 km/h. Zguduitura a fost destul de puternică, nici nu pot să îmi imaginez cum se simte la 60-100 km/h.
  • Știi că poziția scaunului este cea corectă dacă atunci când întinzi brațul perfect, volanul îți vine la încheietura mâinii. Tolănitul îl lăsăm pentru fotoliul de acasă.
  • Piciorul se ține sprijinit pe podeaua autovehiculului în dreptul pedalei de frână, nu al accelerației.
Despre călătoriile copiilor cu mașina.

Locuim într-un sat. Văd în fiecare zi copii care stau pe scaunul din față, între scaune sau în brațele părinților la volan. Fără centură de siguranță, fără scaun. Distanțele sunt mici, într-adevăr, dar viteza este la fel de mare. Uneori chiar sare de limita legală în localitate. Drum întins, liber, se duce piciorul. Și până să îți dai seama… Este adevărat că de 3 ani de când suntem noi în zonă, nu am auzit să se fi întâmplat vreun accident. Și nici nu mi-aș dori. Însă paza bună păzește primejdia rea!

La noi regula este regulă, nu plecăm de pe loc fără să fie toată lumea asigurată. Chiar dacă mergem până la colțul străzii. Când erau mai mici, de la atâta zăpăceală care ne însoțea plecările, s-a întâmplat de câteva ori să uităm să-l asigurăm pe vreunul dintre ei. Se speriau și începeau să plângă atunci când vedeau mașina în mișcare, iar ei nu aveau centurile fixate.

Știu cât de greu este să convingi un copil mic să accepte să stea în scaunul auto. Una dintre cele mai negre amintiri ale mele ca mamă se leagă de așezarea în scaun. Însă nu a existat loc de negociere. Poate am întârziat uneori, m-a mai lăsat și răbdarea, dar mereu m-am gândit așa:

Cu siguranța și cu sănătatea nu-i de joacă! Dacă vrea să bage mâinile în priză, îl las? Sau dacă vrea să se arunce în cap într-o piscină de 2 m?

Statistici care îți dau fiori doar la o singură citire:
  • în ultimii 10 ani, doar în Europa au murit peste 8100 copii în accidente rutiere. Zilnic 2 copii mor și alți 30 sunt grav răniți.
  • în România, o medie a ultimilor 4 ani este de peste 1900 morți în accidente de mașină.
În caz de accident:
  • impactul unui copil cu parbrizul este echivalent cu căderea de la etajul 3 al unei clădiri.
  • 83 % dintre copii scapă cu bine din accidente datorită echipamentelor speciale.
  • călătoria în scaune montate cu spatele la direcția de mers poate reduce leziunile cu până la 90-95% (poziție recomandată până la împlinirea vârstei de 4 ani), iar cele montate cu fața, cu până la 60%. Explicația constă în greutatea care face presiune pe gât în caz de impact: 50 kg (cu spatele la direcția de mers) vs. 250 kg (cu fața la direcția de mers).
Scaunul auto: norme în vigoare, cum îl alegem, valabilitate.
  • norme europene aflate în vigoare în acest moment: ECE R44 și I-SIZE (isofix).
  • înălțătorul fără spătar nu este recomandat, pentru că nu oferă protecție laterală.
  • scaunul trebuie schimbat în momentul în care creștetul copilului a ajuns la partea superioară a scaunului.
  • când achiziționăm un scaun auto, de preferat să mergem cu mașina. Orice comerciant are obligația să ne lase să-i testăm compatibilitatea cu sistemele de siguranță ale mașinii. Spre exemplul, cu sistemul isofix, pentru că există cazuri de incompatibilitate între scaunele auto și sistemele anumitor mărci și modele de mașini.
  • din cauză că materialul plastic își pierde din calitate sub acțiunea factorilor externi (razele solare vara, de exemplu), perioada maximă de utilizare a unui scaun este de 4-5 ani. De aceea, protecția oferită de scaunele achiziționate second hand este discutabilă.
Câteva reguli esențiale pentru atunci când ne transportăm copiii cu mașina:
  • alegerea corectă a scaunului auto în funcție de nevoile copilului.
  • instalarea scaunului conform cărții de instrucțiuni.
  • scaunul cu spatele la direcția de mers până la 4 ani.
  • centurile să nu fie răsucite sau prea largi, să fie cât mai aproape de corp și de evitat așezarea în scaun a copilului îmbrăcat prea gros în sezonul rece.
  • mânerul scoicii lăsat în poziție de deschis este foarte important în protejarea copilului. Se proptește în spătarul banchetei în caz de impact și oferă în acest fel protecție.
  • nu atașăm jucării de scaunul copilului sau alte echipamente neautorizate.

Informațiile sunt foarte utile, dar acest curs poate fi redat în cuvinte prea puțin. Pentru că învățarea și conștientizarea au nevoie de emoții, credeți-mă, experiențele din sala de simulatoare trebuie trăite pe propria piele! Sunt informații care privesc siguranța ta, ca și conducător auto, pe unele dintre ele poate nu le-ai auzit nici măcar la școala de șoferi. Apoi, sunt cele legate de siguranța copiilor. Pentru acestea nu am avut parte de instruire, de unde poate și gradul scăzut de conștientizare în rândul părinților.

Mai jos vă las înregistrarea video cu ceea ce se întâmplă în partea a doua a cursului, în sala de simulatoare, cu tehnici practice de conștientizare a riscului: cum să ieși dintr-o mașină răsturnată, cum să scoți copilul, cum se simte un impact cu un obstacol fix la 15 km/oră, testarea vitezei de reacție și montarea corectă a scaunului pentru copii.

Cursul Ghidul Părintelui Responsabil la Volan are ca scop conștientizarea că viața copiilor este în mâna părinților când sunt cu toții în trafic și că orice abatere de la regulile de siguranță le poate pune viața în pericol. Trainerii ATA își propun să îi ajute pe participanți să își îmbunătățească abilitățile de condus defensiv și tehnicile de protejare a copiilor în timpul deplasării. Obiectivul este să reducă numărul de accidente în care conducătorul auto ar putea fi implicat, indiferent de culpă. Pentru Academia Titi Aur, un părinte prezent la curs înseamnă un copil salvat, iar pentru fiecare copil salvat ATA va planta un copac pentru a susține viața pentru viață.

(extras din comunicatul de presă, 12 octombrie, 2019)

Contravaloarea cursului este 550 lei cu TVA inclus. Folosiți codul de reducere ManicaDenisa10ATA și beneficiați de o reducere de 10%.

Îți mulțumesc că ți-ai luat din timpul tău și mi-ai citit articolul. Dacă ţi-a plăcut, a stârnit în tine vreo emoție sau chiar ți-a fost de folos și ai vrea să prinzi de veste imediat ce îl public pe următorul, te invit să rămâi conectat şi cu pagina de Facebook a blogului! 🙂

Submit

Similare

Tags: responsabilitate şcoală pentru părinţi
Join Discussion
0 0

Article by Denisa

Bună! Eu sunt Denisa și îți urez bun venit în lumea mea! Îndrăgostită de familia mea, de cărți, de dezvoltare personală și psihoterapie scriu cu pasiune despre lucruri frumoase sau mai puțin frumoase, despre povești de viață pe măsură ce le trăiesc. Sunt consilier de dezvoltare personală și psihoterapeut integrativ în formare, așa că dacă ți se pare că te pot ajuta cu ceva, dă-mi de știre folosind formularul de contact.

Previous StoryGoogle Maps cu dublă destinație. Poveste despre setări și resetări Next StoryBrioșe cu banane și dovleac (rețetă fără zahăr și fără gluten)

Comments

Cancel Reply

(not be shared)

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cauta un articol

Facebook

Facebook

Abonare E-mail

Vei primi notificari pe e-mail, despre fiecare postare noua.

Alătură-te celorlalți 23 de abonați

Ultimele Articole

  • Red & Black Online Workshop (2)

    “Din interior la exterior” – primul meu workshop online pentru tine

  • IMG_20220205_180212

    Să sperăm că acesta este sfârșitul (gânduri din izolare)

  • IMG_20220120_092340

    DE CE și CUM să îți scrii o scrisoare la început de an…

  • people-2587353_1280

    Cum se simte Crăciunul tău, atunci când nu mai trăiești în România?

  • 260605489_881390729225297_5174927168452504290_n

    Un an și (aproape) patru luni de aventură olandeză

Scriu despre

alimentație sănătoasă alăptare autocontrol blog blogging cadouri campanie comunitate conștientizare copii copiii cuplu călătorii cărţi educaţie emoţii eveniment feminitate fotografii de familie frumuseţe handmade informaţie investiţie iubire necondiţionată maternitate mămicie noi doi Oana Moraru parenting relaţie responsabilitate reţete reţete fără zahăr sănătate sărbătoare teatru Tv vacanţă viaţa e frumoasă vulnerabilitate work at home moms zile din viața noastră îngrijire şcoală pentru bloggeri şcoală pentru părinţi

Discuţii, discuţii

  • Denisa la Un an și (aproape) patru luni de aventură olandeză
  • Flori la Un an și (aproape) patru luni de aventură olandeză
  • Adriana la “Din interior la exterior” – primul meu workshop online pentru tine
  • Natalia Dabija la “Din interior la exterior” – primul meu workshop online pentru tine
  • Laura la Cum se simte Crăciunul tău, atunci când nu mai trăiești în România?

Categorii

  • A fi părinte
  • Campanii
  • Evenimente
  • Feminitate
  • Utile

Caută

Linkuri utile

  • Politică de confidențialitate

Arhivă

iulie 2022
L Ma Mi J V S D
« feb.    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Copyright DenisaMănica.ro | Web-Design by Cloudberries.ro